fredag 4. november 2011

Min nye hverdag.

Her på skolen er det jeg som har ansvaret for elevrådet. Sist onsdag hadde vi møte der vi gikk igjennom aktivitetsplana for elevrådet fram mot jul. Vi skal ulike aktiviteter framover, det betyr at elevene må få en del info. Neste oppgave ble derfor å bringe denne infoen videre til de andre elevene. Medlemmene av elevrådet skjønte ikke helt problemet, vi kan jo opprette en Facebook-gruppe, var deres forslag til løsning. Hadde denne episoden skjedd i vår, hadde jeg blitt utrolig negativ og sagt at vi ikke kan bruke en slik kanal til å formidle skolens info ut til elevene. Nå ragerte jeg med nysgjerrighet på hvordan dette ville la seg gjøre. Jeg har fått en helt annen innstilling til IKT i skolen enn jeg hadde før denne modulen. Som skoleleder holder jeg på å "snikinnføre" min iver over til de andre i kollegiet, tror jeg på sikt kan få tent gløden hos de fleste.

Hauge, Lund og Vestøl (2007) skriver at begrunnelsen for innføring av IKT på alle trinn i utdanningssystemet har tradisjonelt vært å henvise til begreper som kunnskapssamfunnet, informasjonssamfunnet og lignende. Nå i 2011 påstår jeg at disse henvisningene for innføring av IKT i skolen har endret/utvidet seg. Våre elever er en generasjon som  har spillmaskiner, Internett, smarttelefoner o.l som sine primærreferanser. Disse bruker all IKT som et naturlig verktøy for selvfølgelig å tilegne seg tradisjonell kunnskap, men det er nok delingen av kunnskap og info, tilgjengeligheten..... som våre elever bruker den nye teknologien mest til. De har utvidet referanserammene for IKT i skolen betraktelig. Literacy-begrepet, som jeg har skrevet om tidligere, er en del av dette.

3 kommentarer:

  1. Arti!
    Jeg har den samme opplevelsen som du Hilde - akkurat nå sendte jeg over noen IKTibarnehagen linker til en styrer her i bygda. Ha ha ha , det hadde ikke skjedd i sommer nei!

    Jeg erfarer det samme som du beskriver ang elevenes naturlige forhold til digitale verktøy. Hadde en diskusjon med noen ungdomsskolejenter her om dagen. De var noe fortvilet over å måtte skrive av lærerens POWER POINT i arb.boka. De mente at den kunne vel legges ut i LMS, og slik være tilgjengelig når de skulle lese til prøve etc. Dette fikk de ikke særlig gehør for hos læreren. Det var mye læring i avskrift fikk de som svar og den kom ikke til å bli lagt ut!

    Dette er igjen et eksempel på hvordan elevene kan se nytten av verktøyet til deling av kunnskap og økt tilgjengelighet når de trenger det!

    SvarSlett
  2. Jeg blir så inspirert av å høre om slike endringer i holdninger som du forteller om her, Hilde! Og så lurer jeg på: hva kommer det av? Hva er det som påvirker deg, - og andre? Kunne du si litt mer om det i et blogginnlegg? (Fin forberedelse til refleksjonsnotatet!)

    Det er forresten flere skoler som har erfart at den raskeste måten å nå ut med hasteinformasjon til elevene på, er Facebook. En rektor fortalte en gang om hvordan de i løpet av noen timer fikk informert alle elever og foresatte om et utbrudd av hjernehinnebetennelse. Derfor blir jeg litt matt når vittige hoder omtaler Facebook som Fjasboka ...

    SvarSlett
  3. Endringer av holdninger:
    Jeg tror, ihvertfall når det gjelder med selv, at det handler om: KUNNSKAP OM!

    Holdningene endrer seg etterhvert som du får mer kunnskap, en ser nye og flere myligheter, får ideer og tørr å prøve!

    SvarSlett