mandag 10. oktober 2011

Setter Facebook på timeplanen.

Leste i dagens VG at sosiale medier blir eget fag i skolen i Niedersachsen i Tyskland. I tysk skole skal elevene læres opp til fornuftig bruk av sosiale medier, med fokus på personvern, i et helt nytt fag. Elevene skal lære å kunne samhandle om oppgaver i skolehverdagen på en mest mulig effektiv måte. Bevisstgjøring rundt elevenes evne til å skille mellom hva som er nyttig og nødvendig informasjon og tidsbruk - og hva som er fritid og dårlig bruk av tid er svært relevant. Kristian Osestad gründer ac Facebookskolen, påpeker at den store utfordringen vil være lærerens kompetanse og forståelse av bruken. I Tyskland sendes lærerne på videreutdanning før faget skal lanseres. (VG 10.10.11)

Spennende artikkel. Her er det virkelig noen ledere som er kommet langt i implementering av IKT i skolen. Tror at dette på sikt vil være veien å gåogså i Norge. Digital kompetanse og samhandling vil være like viktig som å lære å lese og skrive.

6 kommentarer:

  1. Spennende. Og fornuftig. Forståelsen og bruken av FB henger nok sammen med digital kompetanse. Den blir jo ofte hengt ut som "formålslaus". Ofte av de som omtrent ikke vet hva de snakker om. Fordi de aldri har vært INNE. Tror det er utrolig viktig at skolen viser respekt for disse mediene som er kommet for å bli. Og da må vi kunne litt om dem. Videreutdanningen kommmer nok til Norge snart også!

    SvarSlett
  2. Har vi ikke kommet like langt her til lands - formelt sett - når ferdigheter i bruk av digitale verktøy er definert som som en grunnleggende ferdighet, på linje med lesing, skriving, regning og tale? Men så var det gjennomføringen da? Hva er det som hindrer oss? Ledelse? Komeptanse? Hos lærerne? Lederne?

    SvarSlett
  3. Nei, tror ikke vi er kommet like langt i Norge, som i Niedersachsen, med tanke på å sette kritisk bruk av nettet på timeplanen. Vi er nok kommet veldig langt formelt sett, dvs bruk av digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet. det er nok som du skriver at det er gjennomføringen ute i skolene, planlegging.... som vi bør gjøre noe med.

    Leste en artikkel i Bedre skole nr.4 2010 at det med å bruke digitale verktøy i skolen bør mye mer inn i lærerutdanningen, og det bør vel være veien å gå, samt videreutdanning av eksisterende personell, både lærere og ledere.

    SvarSlett
  4. Har faktisk "tatt inn" Facebook i skolen. Dvs en liten elevgruppe skal de neste 2 mnd ha en time pr. uke der de skal lære nettvett. De skal inn på sin egen Facebook, samt inn på ulike blogger...Lære om hva som er hensiktsmessig og ikke å legge ut på nett.

    SvarSlett
  5. Bra Hilde!
    Spennende det du nå skal prøve på ungdomstrinnet! Nettvett er noe vi må ta tak i, for det er mye uvettig bruk som skjer.

    Dette bekreftes også ved at vi bruker mer og mer penger på nettstedet: slettmeg.no.
    Slettmeg.no er en tjeneste levert av Datatilsynet. Formålet med tjenesten er å gi råd og veiledning til den som føler seg krenket på nett, eller som av andre grunner ønsker å få slettet eller rettet personopplysninger publisert på Internett.


    I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2012 har ikke lenger Slettmeg.no støtten på 3 millioner som det koster å drive tjenesten videre. Det vil komme en forespørsel til facebook om hjelp til finanisering for å drive nettstedet, da de fleste henvendelser om sletting er på facebook.

    I sommer økte antall henvendelser med 156 % sammenlignet med sommeren 2010: http://www.slettmeg.no/33291-Travel-sommer-for-slettmeg-no

    SvarSlett
  6. Har også fått med meg saken med slettmeg.no. Regjeringen sier riktignok at de ønsker at tjenesten skal drives videre - men de vil gjerne ha med andre (blant annet Facebook) på finansieringen. Et spennende utgangspunkt...
    Ellers har jeg sett gode eksempler på bruk av sosiale medier i undervisningen. En historielærer har blant annet bedt klassen om å skape historiske profiler på Facebook, der elevene skulle skrive "Amerikabrev" via Faceboook-oppdateringer. Som et ledd i prosjektarbeid tilknyttet politikk og samfunn må jo Facebook være uvurderlig. Jeg er definitivt tilhenger av å ta Facebook inn i undervisningssituasjonen - og så får vi ta debatten med personvern og tidsbruk med elevene. Ideen din høres spennende ut, Hilde!

    SvarSlett